Negombo-Colombo-Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Negombo-Colombo-Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Negombo-Colombo-Anuradhapura

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

21 April 2018 | Sri Lanka, Anuradhapura

Na een stevig ontbijt gaan we ons gereed maken voor de uitschrijving, betaling en een taxirit naar het treinstation in Colombo. Alles is op de afgesproken tijd aanwezig en na een prima verblijf in het Serendib Village Guesthouse gaan we op reis. Onderweg nog even tanken met een verhaal van de chauffeur dat hij bij de vorige tankbeurt teveel zou hebben betaald. Zonder bonnetje ging hij alsnog proberen het een en ander recht te zetten, maar zonder resultaat. Dan met enig gemor de reis vervolgen en komen we bij het hoofdstation aan.
Hierna moeten we naar het juiste loket zoeken en vinden een 1e/2e klas loket voor alle richtingen, maar uitverkocht. De laatste stap is dan 3e klas en we sluiten in de rij aan. De prijs is 160.000 Rps, maar voor ons 280.000 Rps (inclusief opcenten voor toeristen). Na betaling ontvangen we 2 kartonnen treinkaartjes, die op een later moment door de conducteur wordt afgeknipt. De oudere mensen onder ons herkennen deze exemplaren vast nog wel uit de NS-tijd.
Dan stellen we ons met de koffers bij perron 3 op en zien we Indiase taferelen bij binnenkomende treinen: in de deuropening hangende reizigers. Op een moment geeft een man enkele aanwijzingen waar je je moet opstellen t.o.v. de binnenkomende trein. En niet lang daarna komt de verwachte (lege) trein binnen rollen en stopt met de deuropening nagenoeg vlak voor onze neus. Heel behendig springt de man in de trein en bezet voor ons een zitbank. Ik wring me met twee koffers en een rugtas naar de bankjes en plof neer. De koffers gaan in het rek boven ons en direct blijven zitten en vooral niet veroeren. De man geven we een tip en bedankje. De trein wordt aan twee zijden bestormd, maar het merendeel moet blijven staan. Dan wachten we op het vertrek dat op tijd plaats vindt (11.50 uur) en rollen we het station van Colombo uit met geopende deuren.
We hebben geen airco maar wel arko, die bij stilstand totaal geen effect hebben.
Tijdens de rit hebben we aanspraak genoeg en begrijpen we elkaar ook wel eens niet. Ook de 2 en 3 persoonsbankjes worden door meerdere personen bezet, want ieder onbenut zitplekje kan altijd nog een kind bergen. Op een gegeven moment zitten 5 kinderen bij Yvonne op schoot door het geopende raam de kijken. Het is een gezellige familie bij elkaar bij een buitentemperatuur van boven de 35° C.
Na 4 uur treinen komen we in Anuradhapura aan en bevrijden we ons uit de ophokplicht positie om vervolgens na inlevering van de treinkaartjes bij de uitgang naar een vervoersmiddel om te kijken. Dat laat even op zich wachten, want een tuktuk biedt zich aan en voor een zeer schappelijke prijs brengt hij ons en de bagage naar het guesthouse.
In het guesthouse schrijven we ons in en worden we naar de kamer met buitendouche gebracht. Ik maak hier direct gebruik van, omdat de zweettolerantie boven de limiet was gestegen.
Na de korte opfrissing gaan we op een buurtverkenning uit en kopen we enkele fruitstukken en drinken in. De inkopen brengen we terug naar de kamer en kort daarop gaan we naar een restaurant om Kottu te eten. Dit is een heerlijke Sri Lankaanse maaltijd van fijngesneden roti-pannenkoekjes met gesneden wortel, witte kool, prei en naar keuze bijvoorbeeld kip, die we vaker zullen eten.

• 21 April 2018 - 19:47

Thea:

Hoi vakantiegangers,
    Jeetje Oeds wat schrijf je leuk en zo duidelijk. Het is net of ik er bij ben.
    ik vind het heel leuk om het verslag te lezen. Mooie ervaringen voor jullie.
    Groetjes

• 22 April 2018 - 02:57

Dick Van Der Spek:

Prachtig.

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018