Dambulla - gouden tempelgrot - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Dambulla - gouden tempelgrot - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Dambulla - gouden tempelgrot

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

23 April 2018 | Sri Lanka, Sigiriya

We worden hedenmorgen door een natuurlijke wekker wakker gemaakt, namelijk apen die over de daken van de onderkomens rennen. We staan op en hebben alle tijd om te ontbijten en gereed te maken voor het bezoeken van de gouden tempel van Dambulla.
Het ontbijt is prima, genoeg keuze in warme en koude gerechten. En we laten ons dit heerlijk smaken.
Daarna de rugzak vullen met voldoende drinken, want het beloofd een warme dag met enige inspanning te worden. Op de afgesproken tijdstip staat de Bob Marley tuktuk gereed en rijden we naar Dambulla. Na een ritje van ongeveer 1 uur komen we bij de grotten aan en spreken we af dat onze chauffeur op ons wacht.
Hierna gaan we te voet voorbij de stoepa uit de 5e eeuw na Christus en het gouden Boeddhabeeld de bergrots omhoog. We lopen vervolgens weer een deel naar beneden en kopen toegangkaartjes om naar de hoger gelegen ingang van de grot verder te klimmen. Bovenaan moet al het schoeisel uit, omdat alleen op blote voeten het boeddhistische grottencomplex Raja Maha Vihara betreden mag worden. Dit complex dateert van de 1e eeuw voor Christus en is het best bewaarde tempelcomplex van Sri Lanka gebleven. Het is geen pretje om op stenen te lopen, die continue aan het zonlicht worden blootgesteld.
Dan zien we in de uitgehakte rots 4 kamers met oa boeddhabeelden opgesteld staan. Ook het beschilderde rotsplafond maakt deel uit van de tentoonstelling.
Na een uur hebben we de grotten gezien en lopen we weer naar beneden waar onze chauffeur al op ons staat te wachten. We stappen in en via een alternatieve terugweg door rijstvelden, langs een uitgestrekt meer en verbouwingsgronden komen we bij het hotel aan. Dit was een leuke terugrit.
Dan blijft er maar een ding over om te doen: chillen bij het zwembad. Dit doen we tot in de namiddag. Daarna kleden we ons om en gaan we lopend naar een restaurant in de buurt. Onderweg zien we de Lion Rock (voor morgen gepland) in volle glorie liggen. Bij Pradeep hebben we heerlijke noodlegerechten en springrolls gegeten. Tijdens het eten werden we opmerkzaam gemaakt over een olifant in de straat, die bij iedere eetgelegenheid even stopte.
Na het avondeten gaan we lopend terug naar onze kamer, om de blog bij te werken en op tijd naar bed te gaan, want we staan morgen vroeg op.

• 23 April 2018 - 18:13

Thea:

Hoi lu,
    wat een indrukken krijgen jullie van een totaal andere wereld. Mooie foto's. Leuk om te lezen.
    groetjes

• 24 April 2018 - 15:40

Henk En Ellen:

Beste Oeds en Yvonne,

Sorry maar wij hebben nog niets laten horen. Wat een prachtige foto's en wat hebben jullie in deze paar dagen al ontzettend veel meegemaakt.
    Het is erg leuk om jullie verslagen te lezen.
    Wij wensen jullie een goede reis toe en tot het volgende verslag.

Groetjes Henk en Ellen
    Su-Sannah, Fu-Rianne en Fu-Yan Veens

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018