Kandy – Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Kandy – Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Kandy – Nuwara Eliya

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

27 April 2018 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Vandaag verkassen we van Kandy naar Nuwara Eliya en beginnen we met de tuktuk naar het treinstation. We moeten naar perron 2 en de trein vertrekt om 11.10 uur. We zijn ruim op tijd aanwezig dus wachten we geduldig af. Omstreeks 11.00 uur begint de meute onrustig te worden want een trein rolt op perron 2 binnen. Nog voordat deze stilstaat zijn er reizigers al binnen gestapt en hebben een zitplaats bemachtigd. Wij gaan met bagage en al een wagon binnen, maar waar is de 1e klas? En waar staan de nummers. Nog maar eens aan een toevallig voorbij lopende perronchef vragen. De volgende trein moeten we hebben, deze gaat naar Colombo. Direkt aan de andere kant (ook perron 2) uitstappen. En vele andere reizigers volgen. Er staat immers nergens aangegeven welke trein, om hoe laat en met welke bestemming arriveert.
Dan komt de trein naar Badulla met 25 min vertraging binnenrollen en weten we snel onze treinwagon en zitplaatsen te vinden. Vervolgens worden de stoelen in de rijrichting omgedraaid en kunnen we in de geconditioneerde 1e klas van de treinreis genieten. Met horten en stoten vertrekt de dieseltrein en rijden we tot Gampola, alwaar we verzocht worden uit te stappen. De rails is door de regenval buiten gebruik geraakt en worden we met de stadsbus naar het volgende station gebracht. Na aankomst (1 uur later) in Nawalapitiya treinstation krijgen we te horen dat de volgende trein om 14.45 uur vertrekt. Dan zit er niets anders op dan te wachten. Maar ook deze tijd zal niet gehaald worden, want er is uitstel tot 15.00 uur. Ondertussen is de vertraging met 3 uur opgelopen. Vervolgens rolt de trein binnen en blijkt dat er meer mensen mee moeten. Door slim samenspel weten we onze 2 stoelen te bemachtigen. Kort daarna stappen nog meer mensen binnen, waaronder een jong stel die we in het guesthouse in Negombo ontmoet hebben. Het blijkt dat een tweede trein uit het schema is gehaald (aanvankelijk was die voor ons bedoeld) en een derde trein zich invoegt en dan nog de lokale reizigers erbij. Kortom zelfs in de eerste klas rijtuig moeten mensen staan, ondanks de gereserveerde kaartjes.
Dan zet de trein zich in beweging richting Badulla, maar wij gaan niet verder dan Nanuoya. Onderweg wordt diverse keren gestopt en niet alleen bij een tussenstation. Onderweg kunnen we van de mooie uitzichten (theeplantages, watervallen, en het slingeren van de trein door de bergen genieten. Uiteindelijk komen we om 18.05 uur, ipv 15.00 uur, op de plaats van onze eindbestemming aan.
We worden op het perron direct door een taxichauffeur aangesproken, maar gaan daar niet op in. Buiten het station staat een tuktuk en we spreken een prijs af om ons naar De Bungalow te brengen. We gaan met de tuktuk van Nanuoya naar de 6,7 km verderop gelegen plaats Nuwara Eliya plus 2 km naar het guesthouse. Hier komen we in de avond aan en de tuktuk blijft op ons wachten, omdat we in het centrum een hapje willen eten.
Dit wordt zoals afgesproken uitgevoerd en bovendien brengt hij ons na het eten terug naar het guesthouse. Wat betreft het weer kan gezegd worden dat we met warm en zonnig weer bij een temperatuur van 28° C vanuit Kandy zijn vertrokken en in Nanuoya net de 21° C wordt aangetipt met regen erbij.

• 30 April 2018 - 15:59

Dick Van Der Spek:

Prachtig allemaal. Een verzoek: Oeds, Yvonne, Iets meer treinfoto's ;)

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018