Nuwara Eliya - tuktuktoer - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Nuwara Eliya - tuktuktoer - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Nuwara Eliya - tuktuktoer

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

28 April 2018 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

We hebben een dagje tuktuktoer afgesproken en deze is precies op het afgesproken tijdstip bij 'De Bungalow'. Dan gaan we op pad door de bergen van Nuwara Eliya, waar vele theeterrassen en daarbij ook theefabrieken te vinden zijn. Wij bezoeken de Damro Labookellie theefabriek en krijgen een gids mee, die een goede uitleg geeft van het proces. Ook krijgen we een kop thee aangeboden.
Hierna vervolgen we onze weg en stoppen we geregeld om de nodige foto's te maken. We merken op dat de temperatuur in de theeplantage lager ligt dan in de vallei. Daarbij wordt de zon regelmatig door bewolking afgedekt. Ook zien we dat vele groenteverkopers met jassen en mutsen op hun waar proberen te slijten. Dan komen we bij de volgende theefabriek. We geven aan dat we hier genoeg van hebben gezien en daarom slaan we ze allemaal over.
Na de diverse geschoten plaatjes naderen we de Ramboda waterval en kunnen we deze bereiken door een stijle weg naar het laaggelegen hotel met dezelfde naam te nemen en door het trappenhuis van het hotel naar een toegangspad achter het hotel te komen en dan naar de waterval te lopen. Ook hier weer een fotoshootsessie en dan dezelfde weg terug.
Na enkele kilometers stoppen we, vanwege het zicht op de watervallen en in het verlengde het dal. Een prachtig uitzicht.
We hebben voldoende gezien en rijden terug naar het guesthouse. Onderweg komen we nog een optocht tegen, met bijzondere taferelen: op een platte vrachtauto is een kale boom gemonteerd met aan het uiteinde bevestigingsdraden en haken in de rug van een man en deze wordt heen en weer geschommeld. En zo rijden twee van dat soort auto's in de optocht mee. Verderop staat de muziekband hen op te wachten met verschillend uitgedoste personen, waarvan één een spie door zijn mondhoeken of wang heeft. Dit zal met het full moon festival te maken hebben.
In het guesthouse gaan we met wat drinken op het balkon in de zon zitten, echter is dit van korte duur, want zeer donkere wolken komen samen en een zware onweersbui barst los. Daarna blijft het urenlang hard regenen.
Dan worden we door de gastheer gebeld om een kop koffie te komen drinken en op deze uitnodiging gaan we graag in. Tijdens de gesprekken hebben we de weersverwachting doorgenomen en besloten morgen niet naar World's Ends in Horton Plains te gaan. Daarentegen gaan we proberen de trein van 09.30 uur uit Nanuoya naar Ella te halen. Hopelijk wordt de besproken tuktuk nog op tijd geinformeerd.
Aanvulling: de hevige regenbuien zijn rond 21.00 uur gestopt en ook het lezen van een soortgelijk verhaal dat de volgende morgen een blauwe hemel en zonnig begint, hebben we doen besluiten de planning uit te voeren. De volgende morgen om 05.00 uur met de tuktuk naar Horton Plains.

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018