Nuwara Eliya – Ella - Reisverslag uit Badulla, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Nuwara Eliya – Ella - Reisverslag uit Badulla, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Nuwara Eliya – Ella

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

30 April 2018 | Sri Lanka, Badulla

Vanochtend vroeg opgestaan, omdat de Horton Plains worden bezocht. De opening van dit natuurpark is om 06.00 uur en het is zeker één uur rijden, dus 04.15 uur loopt de wekker af. De besproken tuktuk is op het afgesprokeen tijdstip bij 'De Bungalow' en gaan we in de frisse morgen op pad. Dan komen we via een zeer hobbelige weg bij de ingang van het park, waar een mannetjes hert door de tuktuk opgeschrikt wordt en een veilig heenkomen zoekt. Een actiefoto is niet te nemen, vanwege het gestuntel van de tuktuk.
De entreekaartjes kunnen hier worden gekocht. De afhandeling verloopt tergend langzaam, want er is een aspirant verkoper aangesteld en de apparatuur is gedateerd. Na een lange wachttijd kunnen we Rps 6630,00 afrekenen. We hebben voor 2 buitenlanders en 1 lokaal persoon betaald; de tuktuk is gratis. Nog even bij de poortwachter laten afstempelen en dan verder.
Bij het betreden van het terein zien we hoe adembenemend het uitzicht is en dit met de aanwezige herten worden gefotografeerd. Na 6 km vanaf de ingang stappen we uit voor een wandeling van ongeveer 9 km. Bij de controlepost worden van de plastic drinkflessen de etiketten verwijderd.
We gaan linksom wandelen met als eerste doel 'little lands end'. Tijdens het wandelen moeten we ook over rotspartijen en modderige paden, dus oppassen. Bij het halen van de eerste stop worden we verrast door het geweldige uitzicht en blijven we even van genieten.
Dan nu ons tweede doel 'Lands End' en deze bereiken we op de helft van de route. Hier nuttigen we onze meegebrachte ontbijt: sandwiches, geroosterd brood met een hard gekookt ei, banaan. De chocomelk was door de controlepost eruit gehaald. Het uitzicht is ook hier weer schitterend. Wederom verder met de tocht naar de Bakers waterval met onderweg sfeervolle plaatjes. Bij de waterval een kijkje genomen, om daarna het laatste deel van de route in te vullen. En deze verloopt met meer klimmen ook wat pittiger. Uiteindelijk bereiken we het vertrekpunt na 3 ½ uur en zit de imposante wandeling erop.
Dan gaan de terugweg nemen en komen we bij het naderen van de finish ook nog eens in de regen terecht. Bij de Bungalow kleden we ons om en rijden we met dezelfde tuktuk naar Nanuoya treinstation.
Hier kopen we een 2e klas kaartje en gaan we op perron 2 wachten op de trein van 12.45 uur naar Ella. Deze heeft een vertraging van 30 minuten en is afgeladen met mensen als we vertrekken. Dat wordt ruim 2 ½ uur staan.
In Ella zijn we rond 16.00 uur en nemen we een tuktuk naar hotel Laura. Daar aangekomen blijkt deze voor de eerste nacht overboekt te zijn. Een alternatief van een hotelonwaardige kamer wordt aangeboden, alsmede een kamer in een home stay. We reclameren bij de eigenaar en hij probeert ons in een ander hotel onder te brengen. We worden met de tuktuk gebracht en mogen de kamer zien. We nemen deze, maar zijn niet helemaal tevreden. De normering van een hotelkamer schijnt verschillend geinterpreteerd te worden en voldoen niet naar de wensen, bovenal niet naar een gelijkwaardige kamer in het (over)geboekte hotel. Morgen kunnen we voor de overige 2 nachten terugkeren. Nu eerst een eetgelegenheid in het centrum van Ella opzoeken.
Die hebben we gevonden en eten minder lekker dan voordien. Is ook nu de normering vrij in te vullen?

• 30 April 2018 - 16:12

Linda:

Lieve vrienden,
    Wat een prachtig uitzicht en aparte voetpaden. Ik kan me helemaal inleven. Overweldigende natuur ook.
    Alleen de geuren en geluiden ontbreken nog.
    Vervelend van die kamer, gedoe. En weer verder op. Hoop dat jullie nu in de afgesproken kamer zitten.
    Dank voor de mooie plaatjes en het verslag weer

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018