Ella2 - Reisverslag uit Badulla, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Ella2 - Reisverslag uit Badulla, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Ella2

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

01 Mei 2018 | Sri Lanka, Badulla

Na een goede nachtrust op prima bedden krijgen we een housemade ontbijt: thee, koffie, fuitsap of bord met fruit, getoast brood, eieren, marmelade en Sri Lankaanse pannekoek met cocos en honing.
Daarna trekken we de wandelschoenen aan om de Little Adams Peak te beklimmen. Vanuit Ella is het 2 km over de doorgaande weg, dan de smallere paden, waarna traptreden volgen en een laatste stukje over rotsjes moet worden geklommen. Totaal ongeveer 4 km met een redelijke inspanning onder een temperatuur van ongeveer 30° C. Op de top heb je rondom natuurlijke uitzichten en dat geeft voldoening. Hier raken we met een jong stel in gesprek, die we eerder op de Horton Plains waren tegengekomen. Het was een gezellig weerzien.
Na het genieten gaan we over dezelfde paden en wegen terug en nemen onderweg een heerlijke verse fruitsap om daarna in het centrum van Ella terug te keren.
Vervolgens nemen we een tuktuk naar de Ravanna waterval en nemen we onderweg foto's van de bergen, apen en mangoest.
Bij de waterval hebben we tijd ingepland om deze nader te bekijken en weten we dat de waterkolken door de bevolking als lichamelijke wasplaats wordt gebruikt. De mannen zijn half ontkleed en wassen zich met een stuk Lux zeep. Dan gaan ze met meerdere mannen in het koude bad of gebruiken de water-uitloop van een irrigatie pijp om zich af te spoelen. Het openbare badhuis geeft een bijzonder aanblik.
Dan nemen we de tuktuk terug naar Ella en gaan bij Chill restaurant de lunch nemen. Te voet gaan we via de korte weg (stukje over het spoor) naar hotel Laura terug en genieten we bij een glas drinken het aanzien van het dal en de omliggende bergen. Vanavond in Ella nog even eten en dan hebben we deze plaats in de rondreis afgesloten.

• 05 Mei 2018 - 12:03

Fred En Gea:

Hallo buurtjes, wat weer een belevenis deze reis en zien jullie weer vele mooie dingen.
    We volgen jullie via de uitstekende reisverslagen en mooie foto`s. Het is een mooie manier om ons deelgenoot te maken van jullie reis.
    Heel veel plezier nog en geniet van alle dingen die op jullie pad komen.
    Groeten van Gea en Fred vanuit het mooie en zonnige Emmen.

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018