Dubai sightseeing 2 - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Dubai sightseeing 2 - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Dubai sightseeing 2

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

12 Mei 2018 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Laatste dag in Dubai en de tweede hop on/of tour: City tour (rode buslijn). Op tijd bij het opstappunt, maar de groene buslijn had vertraging, en daardoor liepen we onze aansluiting op de rode buslijn mis.
De oude vissersplaats Dubai werd rond 1830 door de familie Al Maktoum ingenomen en door de gunstige ligging verder kunnen ontwikkelen tot een bloeiende havenplaats. Er werd handel gedreven door parels op te duiken met zelfgemaakte vissersboten: Dhows.
In het begin van de 20e eeuw had Dubai zich ontwikkeld als een belangrijk commercieel centrum in de regio. De handelaren zaten in het stadsdeel Deira in zgn soeks en door de creek in de jaren vijftig van de 20e eeuw verder uit te diepen werd het voor grotere schepen toegankelijk eren floreerde de handel nog meer. In 1971 zijn de Verenigde Arabische Emiraten gecreerd en werd oa het emiraat Dubai autonoom. In 1966 is aardolie gevonden en 3 jaar later de productie en export gestart. De staatsinkomsten stegen enorm en vanaf 1990 zijn de olieopbrengsten voor het uitbreiden van de stad aangewend. Andere inkomstenbronnen zijn toerisme en financiële dienstverlening. Deze worden voor de toekomst belangrijker, omdat de olievoorraden niet oneindig zijn.
Zo is Dubai van een vissersplaats met 800 inwoners uitgegroeid tot een metronoom met 2,2 miljoen ingezetenen. Alle voorzieningen zijn aanwezig en bereikbaarheid wordt door een prima infrastructuur eenvoudiger.
De City tour laat alle genoemde facetten zien en wordt aan de levende lijve ondervonden, zoals het frame ontbreekt niet; Berwaz Dubai is een 150 m hoog rechthoek/kantoorgebouw met doorkijk, die tussen het oude en nieuwe Dubai is te zien. Vervolgens de soeks in de oude stad bezocht en de handelaren om je heen gevoelt om hun goederen aan de man/vrouw te brengen. Daarna met de abra (watertaxi) naar de overkant van de Dubai Creek gevaren. Dit is een houten bootje waar je met de ruggen naar elkaar plaats neemt en in het midden staat de kapitein. Hierna maken we een tochtje over de Creek met een Dhow en zien we de bloeiende stadsdelen Deira en Bur Dubai vanaf het water, met de houten schepen, commerciele instellingen, woningen, en staatsgebouwen langs de oever.
Na dit vaartochtje wachten we in de geconditioneerde bushalte voor het vervolg van de tour naar het beginpunt. Dit punt ligt bij de DubaiMall, waar we de metro naar de Mall of the Emirates nemen, om vervolgens te voet naar het hotel te gaan. Hier nemen we een duik in het zwembad bij een buitentemperatuur van ruim 40°C.
Om de dag te beëindigen gaan we naar de Dubai Mall om een blik op de schaatsbaan te werpen en een hapje te eten. Dan naar de waterfontein bij de Burj Khalifa, wederom een mooi spektakel met vele bewonderaars. Via de metro link lopen we door een ruim 1,5 km geconditioneerde wandelroute met horizontale roltrappen a la Schiphol naar het metrostation. En voor de laatste keer gaan we met de metro naar station Mall of the Emirates retour en kunnen we in het hotel afdouchen.

• 12 Mei 2018 - 20:03

Linda:

Lieve vrienden,
    Veel dank. Voor al jullie geweldige verslagen van deze weer indrukwekkende reis en ook hebben wij genoten van de foto’s. Wel thuis en een goede vlucht.
    Lieve groeten,
    George en Linda

• 13 Mei 2018 - 12:47

Martha De Jong Buss:

De reisverslagen en foto's waren weer geweldig en met veel plezier gelezen, dank jullie wel, veilige reis en wel thuis.

• 13 Mei 2018 - 13:38

Cor V.:

Leuk om te lezen en veilig thuis! :-)

• 13 Mei 2018 - 13:45

Jeanette Drost:

Bedankt voor jullie reisverslag. ik heb ervan genoten. Kom weer veilig thuis!!

• 13 Mei 2018 - 15:08

Yvonne De Jong:

Wij zijn weer veilig geland.

• 14 Mei 2018 - 07:29

Astrid En Johan:

Het was weer geweldig om vanaf hier jullie reis mee te beleven!
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en nu lekker nagenieten.

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018