Anaradhapura - Singiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Anaradhapura - Singiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Anaradhapura - Singiriya

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

22 April 2018 | Sri Lanka, Sigiriya

Deze dag begint voor Yvonne erg vermoeiend, omdat ze de hele nacht door blaffende honden, voorbij razend verkeer en een koude airco wakker is gehouden. Hoezo deze argumenten om niet te slapen, wat een nonsense.... Daarbij komt een (ahum) heerlijk ontbijt van fruit en toast. Zelfredzaamheid is in dit resort(?) het credo.
Toch gaan we met de fiets erop uit en bekijken de diverse dagoba's en stoepa's, die Anaradhapura bergt.
Bij de eerste stop moeten de knieëen worden bedekt en de meegebrachte sjawl werkt als een nette sarong. Tja, Oeds in een korte broek geeft toch gefronste wenkbrauwen: een paarse sarong voor meneer. Na goedkeuring betreden we de heilige grond van Isurumuniya Vihara; boeddhistische rotstempel van 307 tot 267 BC. Een kleine stoepa is op een klif gebouwd.
Hierna fietsen we naar de heilige boom Sri Maha Bodhi. Deze voor boeddhisten heilige boom zou de oudste door mensen geplante boom ter wereld zijn en zou uit een stekje van de Bodhiboom in India waar Buddha de verlichting zou hebben ontvangen, zijn gegroeid. De stek werd naar Sri Lanka gebracht en uiteindelijk in Anuradhapura geplant. Het is voor boeddhisten een belangrijke plek en deze boom wordt elk jaar dan ook door vele duizenden pelgrims bezocht.
We vervolgen op blote voeten de weg naar Ruwanweli Seya: een 103 meter hoge dagoba werd in 161 voor Christus gebouwd door koning Dutugamunu en werd ontworpen met de leer van boeddha in het achterhoofd, waarbij de koepel staat voor de uitgestrektheid. Het is één van de hoogste dagoba’s ter wereld. Het terras waar de dagoba op rust is aan de buitenzijde versierd met honderden olifantenkoppen. De olifanten hebben natuurlijk een betekenis: ze herinneren aan het feit dat toen de koning Anuradhapura op de Tamils veroverde, hij er op een olifant heen reed.
Dan is de Mirisawetiya stoepa aan de beurt, maar deze wordt opgepimpt en is verder niet te bezichtigen. Met de fiets komen we langs Thuparamaya; de eerste boeddhistische tempel op Sri Lanka (247-207 voor Christus). De tempel is door de regering formeel erkend als een archeologische vindplaats. Hierna komen we bij de grootste stoepa van Sri Lanka: Jethawanaramaya, met een hoogte van meer dan 120 m is het bijna het grootste gebouw ooit in baksteen opgetrokken. Ongeveer 93.300.000 gebakken stenen werden er in verwerkt.
De stoepa behoort toe aan de Sagalika-sekte. Het complex beslaat ongeveer 5,6 hectare en was ooit het tehuis van meer dan 3000 boeddhistische monniken. De zijde van de stoepa is 176 meter lang.
Na dit cultuur snuiven is ondertussen de buitentemperatuur ruim boven de 36° C uit gestegen en daarom keren we guesthouse-waarts. Maar om nu op een kamer de dag uit te zitten is teveel gevraagd en we hebben het plan gevat om ons uit te laten schrijven en met de reguliere bus via Dambulla naar Sigiriya te reizen. De eigenaar van het guesthouse werkte mee en bracht ons met zijn tuktuk naar het busstation, alwaar we in een geconditioneerde bus stapte. Wel extra voor de bagage betalen. Met de bus zijn we in iets meer dan een uur rijstijd in Dambulla en stappen we uit om wederom met een tuktuk naar Hotel Sigiriya te laten vervoeren.
Hier zijn de boekingen binnen en kunnen we onze kamer bezetten, om daarna aan het zwembad van deze intense dag bij te komen. 's Avonds eten we in een plaatselijke restaurant een variant op het welbekende gerecht Kottu: heerlijk!

• 22 April 2018 - 20:22

Ellen:

Geweldige foto's Oeds en Yvonne, de witte Dagoba, de liggende boeddha en ook de lovers heb ik in mn fotoboek.
    Geweldig om mee te genieten!!

• 22 April 2018 - 20:37

Harry:

Mooi verslag, Oeds kan zo voor een reisgids gaan schrijven.Wel erg warm daar.
    Groeten uit Emmen

• 22 April 2018 - 21:07

Linda Knufman:

Lieve Oeds en Yvonne,
    Dank voor de mooie foto’s en het verslag, en war zullen jullie moe geweest zijn na die slapeloze nacht.
    Mooie taarttoppers hebben ze daar

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018