Dubai-Nederland - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Dubai-Nederland - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Dubai-Nederland

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

13 Mei 2018 | Nederland, Nederland

Vandaag is het vertrek naar Nederland en hebben we de wekker om 04.15 uur laten aflopen. Dan nog even uitchecken en de afgesproken taxi opzoeken. Het is ruim een uur naar de luchthaven rijden. Alles klopt tot dusver en we komen ruimschoots op tijd op het internationaal vliegveld van Dubai aan.
Inchecken en door de controles op weg naar de gate. Iets later dan de geplande tijd gaan we boarden en wachten we op het vertreksignaal. Dan rollen we naar achteren en voegt de A380 bij de andere vertrekkende vliegtuigen en wachten op het signaal vanuit de verkeerstoren voor doorrijden naar de vertrekbaan en uiteindelijk de melding voor 'take off', maar .......... wachten, wachten en buiten ziet het er mistig en nevelig uit, want er blijkt een zandstorm over Dubai te waaien, dat is de reden van de vertraging. We vertrekken uiteindelijk om 09.00 uur ipv 08.05 uur lokale tijd en landen op Schiphol om 13.29 uur: 6.30 uur vliegtijd.
Dan wachten we op onze koffers en nemen daarna de trein vanaf Schiphol en komen in de namiddag thuis aan. De temperatuur was een duidelijke overgang van 41°C naar 14°C op Schiphol en ondertussen zware onweersbuien bij thuiskomst.
Het was eveneens een overgang van Colombo naar Dubai in al zijn facetten. Wat een luxe in deze Arabische stad met zijn moderne technologieën:
geconditioneerde bushalte en metrostations; met 75 km metrospoor zonder fysieke metrobestuurders en een 10 km autoboulevard met een weelde aan luxe en zeer luxe automobielen.
En dan nog de 34 enorme ‘malls’, waarvan de Dubai Mall via een 1,5 km lange geconditioneerde corridor met het metrostation is verbonden. Niets is in Dubai natuurlijk, maar gecultiveerd. Dubai is van oudsher een vissersplaats met 800 inwoners en uitgegroeid tot een florerende en luxe metropool met 2,2 miljoen inwoners: de olieopbrengsten is hier het antwoord en dat is niet oneindig, dus moeten nieuwe bronnen worden aangelegd. Dat is de financiële sector en toerisme.
Daarentegen is Sri Lanka toch heel bijzonder in zijn natuurlijke hoedanigheid en dat hebben we van dichtbij beleefd: de dieren in hun habitat en de flora daaromheen geven schitterende beelden, die zullen we niet vergeten. Prachtig als we in de vroege morgen op pad zijn en de dauwdruppels langzaam verdwijnen en dan in oog staan met een groepje elanden/herten en niet veel later, de bijzondere vogelsoorten, krokodillen, apen, en natuurlijk de Sri Lankaanse olifanten te mogen aanschouwen. En de ervaring met de inwoners van het vroegere Ceylon komt over als uiterst vriendelijk.
We kunnen terugkijken op een mooie, leuke en rustige vakantie, omdat sommige onderdelen gemakkelijk op één dag bezocht konden worden. Daarentegen konden we meer van een zwembad gebruik maken en dat is ook wel prettig.
Iedereen bedankt voor de bijdrage in de vorm van een reactie op de blog en what's app.

• 17 Mei 2018 - 10:34

Bregtje:

Nu maar lekker nagenieten!! Welkom thuis!

• 17 Mei 2018 - 15:32

Betsy En Guus:

Heel erg genoten van jullie reisverslag.

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018
Verslag gelezen: 1969