Colombo – sightseeing - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Colombo – sightseeing - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Colombo – sightseeing

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

09 Mei 2018 | Sri Lanka, Colombo

Na een heerlijke nachtrust hebben we een evengoed ontbijt en vragen we ons af hoe we de laatste dag in Colombo doorbrengen. Allereerst lopen we naar een Hindoestaanse tempel aan de parallelweg met de kust. Foto's maken is niet toegestaan; toch enkele aan de buitenkant genomen en direct aanpandend is een soortgelijke tempel, waar gesommeerd wordt geen foto's te maken. Dit verbod is nergens te bekennen; oh, dan is het goed.
Hierna lopen we verder en komen we een tuktuk tegen, die reclame maakt voor een sightseeing. Na een afspraak over de te bezichtigende onderwerpen en de prijs, gaan we op pad richting het centrum.
Allereerst stoppen we bij de boeddistische Gangaramaya tempel, die veel herbergt op een relatief kleine oppervlakte: Boditree, Borrobordur opstelling van beelden en stoepa's, ivoren tanden, goud, oude auto's, en vele antieke voorwerpen zijn te zien. Een beeldtenis van Boeddha, die je blijft aankijken, wanneer je eromheen draait. Zelfs de vereerde olifant op ware grote is aanwezig.
Dan hebben we de Hindoestaanse tempel, maar deze is gesloten. Vinden we niet erg, omdat we toch al verschillende hebben gezien. Dan gaan we naar een uit 1902, tijdens de Nederlandse overheersing, gebouwde katholieke kerk met de naam Sint Lucia's kathedraal. De aartsbisschop van de katholieke kerk van Sri Lanka heeft hier zijn zetel. Verder zien we de enorme ionische zuilen en de rijen standbeelden van heiligen, alsmede het glas in lood en marmeren altaren. Alles ziet er prachtig uit.
Tussen de verplaatsingen door komen we in aanraking met de (chaotische) bedrijvigheid in de straten van Colombo en geeft onze 'gids' informatie over de rituelen, proeven van Jackfruit, en de onontkoombare bezoekjes aan winkeltjes (specerijen, cosmetica's, gems (steen uit Sri Lanka) en juwelen). Dan rijden we terug naar ons startpunt en met het hotel in het zicht manen we de man om te stoppen en rekenen we het verschuldigde bedrag met hem af. Al met al een leuke invulling van deze ochtend.
We verblijven bij het zwembad op de bovenste verdieping en nemen de belevingen in Sri Lanka nog eens door. Ook het laatste avondmaal wordt in het restaurant van het hotel genuttigd en dat smaakte prima.

• 09 Mei 2018 - 17:07

Thea:

Hallo luitjes,
    nou op naar Dubai en dan is het weer voorbij. Het is snel gegaan ,tenminste voor mij. Genieten jullie nog maar van de laatste dagen.
    Vanmorgen heb ik Lizzy gezien. Voor het eerst trouwens. Ach ze kwam gelijk naar me toe.het is goed gegaan met haar. Vandaag was het hier 29 graden en morgen15. Kunnen we even bijkomen want het is hier warm geweest. Ik zou zeggen tot maandag???
    ik hoor het wel.
    groetjes.

• 09 Mei 2018 - 20:38

Edith:

Lieve vriendjes,
    Wat een enorme mooie reis maken jullie weer.

Op naar Dubai, waar alles groot .. groter ... grootst is.
    Wij wensen jullie een goede vlucht , en veel plezier in Dubai,

Xxx

• 09 Mei 2018 - 21:41

Linda:

Lieve vrienden,
    Heel fijne tijd in Dubai. Jullie zullen je ogen uitkijken denk ik. Allemaal luxe en daarbuiten zand.
    Wat een mooie verslagen weer. Van genoten hoor. Dank jullie wel.
    Zo was ik er een beetje bij

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018