Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Negombo

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

20 April 2018 | Sri Lanka, Negombo

Na een goede nachtrust zijn we bij een zonnige dag opgestaan en het ochtend ritueel afgewerkt. Vervolgens een Sri Lankaans ontbijtje (toast met jam, scrambled egg, spek, saucertje, tomaat en curry potato met koffie of thee) aan de waterkant gebruikt.
Na het ontbijt hebben we het plan om de waterrijke gebieden (wetlands) te bekijken. We gaan met de tuktuk (45 minuten rijden) naar de wetlands boven Colombo en stappen na betaling in een gemotoriseerd bootje. We varen door het Nederlands kanaal naar een open gedeelte en verder door een bochtig parcour naar het kanaal terug. Gedurende de 1 ½ uur durende boottrip zien we ijsvogels, aalscholvers, pelikanen, (zilver)reigers, visarenden, varanen, krokodil(letje) en een Makaak. Het is een mooie omgeving in de natuur waar we van genieten.
Hierna rijden we terug naar het Nederlandse fort in Negombo. Deze wordt tegenwoordig als gevangenis gebruikt en daarmee zie je weinig Nederlandse herkenning terug. De direct aangelegen Nederlandse klok stelt niet veel voor met daarbij de in herstel verkerende toeganspoort maakt het een troosteloze indruk.
Dan vervolgen we onze weg met de tuktuk langs de markt voor wat fruit en de geldtapper om bij het guesthouse terug te keren. Hier rekenen we met de chauffeur af en hebben we tijd om een duik te nemen.
Bij het zwembad raken we met Londenaren over het wereldreizen in gesprek en wisselen we de nodige ervaringen met elkaar uit. Tijdens het vertoeven worden we voorzien van een Cornetto en een hete drink met cake. Een heerlijke service van het guesthouse.
Omdat de tijd door de vingers glipt is het vrij snel 18.00 uur en trekken we ons naar de kamer terug om ons gereed te maken voor het avondeten.
Een restauranttip van het guesthouse volgen we niet op, omdat dit restaurant een behoorlijk stuk lopen is en zeer weining gasten aanwezig zijn. Teruglopend komen we een lokaal restaurant tegen met een aansprekend menu. Hier gaan we op in. We bestellen gebakken rijst en een Sri Lankaanse rijstmaaltijd met daarbij een frisdrank en lokaal bier. De gerechten zijn zeer smaakvol en aan het einde worden de gastheren hartelijk bedankt over het waarmaken van de beloofde gerechten.
Terug op onze kamer worden de verschillende berichten via de sociale media beantwoord en sluiten we deze leuke en zeer warme (voorspelling is 32° C, maar de gevoelstemperatuur is 38° C) dag af: het is nu (21.30 uur) nog 30° C.

• 20 April 2018 - 19:36

Jon En Carla Heil:

Heerlijk zo'n water trip met die temperatuur!
    Hier is het ook heerlijk toeven hoor in Oosterbeek am Rijn.27 graden
    De dozen zijn bijna allemaal ingepakt...
    Liefs voor jullie

• 20 April 2018 - 20:15

Edith Smit:

Lieve luitjes.

Oh oh wat beleven jullie toch weer prachtige gebeurtenissen.
    Kwa weer hoef je niet weg uit Nederland, hier 26 graden,
    Wij zijn nu t weekend in Bruggen .
    Genieten jullie heerlijk verder van deze prachtige reis.
    Heel veel plezier en liefs van
    Hein en Edith

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018