Unawatuna – uitstapje Galle - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Unawatuna – uitstapje Galle - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Unawatuna – uitstapje Galle

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

06 Mei 2018 | Sri Lanka, Unawatuna

Na een goede nachtrust is een ontbijt niet te versmaden en dat kan vanf 7.30 uur. Het programma voor vandaag is een bezoek aan Galle. Deze havenplaats heeft tegenwoordig 94.000 inwoners en is nog veel van de Nederlandse overheersing uit de 17 en 18e eeuw te zien. Omdat in deze tijd Galle de belangrijkste havenplaats van Ceylon was is door de Nederlanders in 1663 een fort van 36 hectare groot gebouwd. Hierbinnen staat een uit 1640 gebouwde (herbouwd rond 1755) Gereformeerde Groote Kerk en deze heeft een grafstenen vloer met personen van Nederlandse komaf.
Bij de westelijke toegang of de vuurtoren is het mogelijk op de muur een wandeling te beginnen. Zo krijgen we een indruk van de 4 km lange vesting en de omringende Indische Oceaan. Omat dit fort onder Unesco valt is de oorspronkelijke bouwstijl bewaard gebleven, maar ook de straatjes blijven mooi intact en is het leuk om hier doorheen te lopen. Zo kom je bijvoorbeeld de Leyn Baan tegen, een omgetoverde Oud Nederlands Ziekenhuis (nu winkeltjes), een Postkantoor en diverse 'Old Dutch Houses' en meerdere kerken. Maar vooral de klokketoren en vuurtoren zijn markante punten om te bezoeken.
De lunch hebben we in dit sfeervolle plaatsje genomen en we zien diverse gerenoveerde auto's van het type Morris Minor, als publiekstrekker, voor de eetgelegenheden geparkeerd staan. Hierna gaan we verder met de herkenning van het Nederlandse VOC verleden en lopen uiteindelijk het fort uit de plaats Galle in.
We komen een Hindoestaanse tempel in aanbouw tegen, en vragen ons af hoeveel werk hier in heeft gezeten. De bekende kleurige uitstraling moet nog ceremonieel aangebracht worden. Daarna lopen we naar een kathedraal en direct in de nabijheid wordt een spelletje touwtrekken tussen de nonnen, pastoors en gelovigen gehouden. Hilariteit alom.
Wij houden het voor gezien en nemen de tuktuk terug om in het zwembad af te koelen. De temperatuur is behoorlijk rond de 30º C opgelopen.
Het avondeten nemen we aan het strand, maar is geen hoogstandje. Het is goed voor vandaag, welterusten.

• 06 Mei 2018 - 22:31

Linda:

Prachtige foto’s vooral die Nederlandse invloed is nog duidelijk aanwezig.. bijzonder hoor...
    Groetjes,
    Linda

• 06 Mei 2018 - 22:32

Linda :

Mooie dag voor jullie geweest daar

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018