Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Kandy

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

25 April 2018 | Sri Lanka, Kandy

De nacht was weer zo voorbij en het gebruikelijke ochtendritueel breekt aan. Na een prima ontbijt gaan we de plaats Kandy nader bekijken. Maar voordat we vertrekken even vragen of het hotel aan machinegeluiden in onze kamer iets kan doen. En dat kunnen ze wordt gezegd: pak je spullen in, dan verhuizen we jullie naar een andere (geupgrade) kamer. Hier gaan we mee akkoord alvorens in de andere kamer even te luisteren.
Dan op pad en al snel worden we door meerdere tuktuks aangesproken om van hun diensten gebruik te maken. Hier gaan we nu eens niet op in, omdat het met 26° C prima wandelweer is. Even later langs de waterkant worden we door een man aangesproken, die wel heel goed Nederlands spreekt en verwijst naar 2 watervaranen in een paaiende houding. Het gesprek houdt aan en we horen dat hij met een Nederlandse vrouw getrouwd is geweest en bij de AH aan de Warmoesstraat heeft gewerkt. Door heimwee is hij naar Sri Lanka terug gekomen, maar zijn vrouw wilde niet mee, hierop volgde een scheiding. Nu is hij met een Sri Lankaanse getrouwd en hebben ze twee dochters. Ondertussen blijft de man vertellen, maar wij willen verder en bedanken hem voor het gezellige praatje.
Bij het treinstation aangekomen, kunnen wij de gereserveerde treinkaartjes afhalen: dat is ook weer geregeld.
Op naar het Boeddhistische tempel (Bahirawakanda Vihara Buddha) op een hoger gelegen deel van de stad. Het laatste deel met de tuktuk omhoog, want de weg naar de entree is enorm stijl en met 30° C warmte is dat niet te doen. Even doneren we Rps 250,00 pp en gaan we het beeld nader bekijken. Gelijkertijd is er een mooi uitzicht over de stad en dat laten we ons niet ontgaan. Hierna lopen we rond het meer terug naar het hotel en gaan we aan het zwembad liggen.
Voor de tempel van de Tand hebben we de avond ceremonie gepland en daar gaan we op tijd lopend naar toe. Na diverse controles, apart voor vrouwen en mannen, lopen we naar de ticketmachine en trekken 2 toegangskaartjes voor Rps 3000,00. Dan bekijken we het complex nader. In de ceremoniehal kunnen we naar boven en is een touw gespannen, die na later bleek de route langs de relikwie aangeeft. Voortijds wordt op een trommel geslagen en vervolgens wordt de fluit ingezet totdat 4 personen een uur lang de muziekinstrumenten bespelen. En precies op tijd wordt een poortje geopend met daarachter een monnik die alle bloemen, eten en geld in ontvangst neemt. Ook de opgestelde rij komt in beweging en langzaam wordt het poortje voorbijgelopen met daarachter 7 gouden in elkaar gestapelde doosjes met de hoektand van Boeddha. Het is de moeite waard om deze ceremonie mee te maken.
Na dit bezoek gaan we de stad in voor een hapje eten en keren we per tuktuk terug naar het hotel. Hier kunnen we ons wederom afspoelen, opfrissen en onderuit zitten. Het was een zeer aangename en waardevolle dag geweest.

• 25 April 2018 - 19:55

Linda Knufman:

Lieve Yvonne en Oeds,
    Dank voor jullie bijna live verslag van de belevenissen. Het lijkt of we er bijna bij zijn.
    Wat een prachtige dingen zien jullie toch. Heel veel plezier en goede reis vervolg

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018