Tissamaharama – safari - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu Tissamaharama – safari - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Oeds Jong - WaarBenJij.nu

Tissamaharama – safari

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg Oeds

03 Mei 2018 | Sri Lanka, Tissamaharama

Voor de verandering heerlijk vroeg opgestaan en geen ontbijt, maar we krijgen wel een kartonnen picknickmandje van het hotel mee. Afgesproken dat wij om 04.00 uur vertrekken (04.15 uur worden we opgehaald) en het mandje ontvangen, maar iedereen slaapt nog. Eerst de wacht wakker maken en vragen, maar deze moet weer een slaperige werknemer in de hand nemen en die helpt ons, terwijl hij zijn hemd nog vast moet knopen.
We gaan namelijk op safari in het Yala National Park en proberen luipaarden te spotten en stipt op tijd rijdt de jeep voor. Na nog 2 stellen opgehaald te hebben racen we naar de toegang van het park (05.15 uur) en wachten tot het ticketburo open gaat. Op een moment gaat de 'show' beginnen en rijden we met de ticket naar de 2e controle waar we om 06.00 uur toegelaten worden.
Hierna rijden alle safari-jeeps (later hoorden we het aantal van 135) het park binnen en volgt ieder zijn weg.
We zien krokodillen, herten, buffels, olifanten, luipaarden, apen (voornamelijk grijze langoeren), vogels (zoals green bee-eater, black-necked stork, witte buik zee-arend, Sri Lankan junglefowl; nationale vogel die lijkt op een kip).
Onderweg wordt in groepsverband geseind waar bijvoorbeeld luipaarden zijn en dan wordt naar die locatie gereden. Zo kan het voorkomen dat met vele jeeps om hetzelfde beest wordt geposteerd en dat kan een behoorlijke verkeersopstopping opleveren. Nu is het aan de kunde van de safarileider om via een andere weg hetzelfde (bewegende) beest te traceren. Als dit lukt heb je eerste rangs zicht en sluiten daarna de overige jeeps snel aan. Zo zien wij op ongeveer 200 meter een luipaard de weg oversteken, maar eenmaal in de buurt is het beest verdwenen. Hetgeen snachts in het wild is voorgevallen wordt snel aan de overige groepsleden doorverteld en kan iedere safarileider zich daarop richten: bijvoorbeeld wanneer een jonge buffalo is aangevallen dient het karkas als prooi en in de hoop dat terugkerende luipaarden zich hieraan tegoed doen.
Op enkele mooie uitzichten wordt een pauze gehouden en wordt banaan of meloen uitgedeeld.
Ook zijn er locaties, waar dieren zich ophouden, bij de safarileiders bekend en worden wij hier attent op gemaakt: zo komt het voor dat bij een kleine kudde herten een krokodil stilletjes aan de waterkant ligt te wachten op …....
Aan deze spannende (safari) gebeurtenis komt ook weer een einde en rijden we terug naar het hotel.
Daar gaan we ons van het stof ontdoen door een verfrissende duik in het zwembad te nemen.
De avond is gepland in het centrum van Tissamaharama, maar dat valt enigszinds tegen. Alleen de witte stoepa steekt letterlijk en figuurlijk boven alles uit. Na het avondeten keren we terug naar onze hotelkamer, waar even later wordt aangebeld voor een kleine service.
De kamer wordt nachtklaar gemaakt met extra koffie, lege prullenbakken en volle flesjes water. Ook het bed wordt in gereedheid gebracht: het laken wordt op een bepaalde manier gevouwen en hierop is een decoratie van bloemetjes met een gemeend 'goede nachtrust' versierd.

• 03 Mei 2018 - 21:38

Harry:

Goed verslag van van jullie reis tot nu toe, mooie foto,s van alle wilde dieren.
    Groetjes.

• 06 Mei 2018 - 22:27

Linda:

Lieve vrienden,
    Wat een mooie foto’s en vooral de olifanten vind ik erg mooi om te zien. Leven zij daarin alle vrijheid? Of is het een omheind safaripark.
    Als jullie terug komen van deze reis is uitslapen vast een van de dingen op jullie to do list

Oeds

Sri Lanka is de volgende bestemming en dit eiland is 1 1/2 keer Nederland. De VOC heeft na de Portugezen ook zijn sporen nagelaten door de gehele kusstrook te bezitten. Vervolgens kwamen de Britten en decennia later werd Ceylon hieraan afgestaan. In 1972 kreeg het de naam Sri Lanka. De Nederlandse invloeden zullen we in de vorm van kanalen en bouwstijlen kunnen herkennen. Daarnaast is de bevolking boeddhistisch (Singalezen), hindoe (Tamils), moslim en christelijk. Ook met de natuur komen we in aanraking en hopen hier intens van te genieten. Verder zien we wel wat er op ons pad komt en voor de camera verschijnt en daar mogen jullie van profiteren. Groetjes Y en O

Actief sinds 08 April 2018